همه چیز در مورد ال ۹۰ ایرانی | با ویژگی‌ها و امکانات پارس نوآ بیشتر آشنا شوید + عکس و فیلم قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو غرق در بلاتکلیفی + جدول قیمت امروز گل تازه زعفران در مناطق مختلف خراسان رضوی افزایش یافت (۲۲ مهر ۱۴۰۴) ثبت‌نام ال ۹۰ ایرانی با شرایط عجیب آغاز شد | لینک ثبت‌نام اعلام شد + جزئیات بورس پس از ۴ درصد رشد، قرمزپوش شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ مهر ۱۴۰۴) رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی: ۳۰ تن برنج احتکارشده در مشهد کشف شد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) دلار در مشهد به کانال ۱۰۸ هزار تومان نزول کرد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | قیمت یورو و روبل روسیه چند؟ پوشش ۶۰ درصدی هزینه ساخت با وام مسکن روستایی | کمک بلاعوض ۲۵۰ میلیونی برای دهک‌های یک تا ۳ طلا و سکه در شرایط فعلی بهترین سرمایه‌گذاری است | پیش‌بینی بازار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۴ معرفی ۱۰ صبحانه سنتی ایرانی برنج‌های وارداتی و تجهیزات تفریحی زیر ذره‌بین استاندارد خراسان رضوی + فیلم زمان ثبت‌نام نسخه ایرانی ال-۹۰ اعلام شد | نسخه داخلی ال-۹۰ چند قیمت دارد؟ روند ریزش قیمت دینار عراق در مشهد شدت یافت | افغانی افغانستان چند؟ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) درجازدن قیمت طلا در ایران درمقابل سقف‌شکنی‌های متعدد اونس جهانی طلا (۲۲ مهر ۱۴۰۴) اقساط وام فرزندآوری ۱۴۰۴ چقدر است؟ + جدول جزئیات قیمت طلای جهانی امروز (۲۲ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش توقف‌ناپذیر طلای جهانی معرفی ۳ بانک متخلف در پرداخت وام ازدواج قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | خرمالو کیلویی ۳۰ هزار تومان معمای حل‌نشده ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نهاد‌ه‌های دامی و مرغ ۱۳۵ هزار تومانی! ویدئو | کالابرگ با شکلی جدید می‌آید قیمت جدید محصولات ایران خودرو تا ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴ اعلام می‌شود ذخایر کالا‌های اساسی ۳ برابر میزان مصوب تامین شد شرایط صادرات با کارت‌های بازرگانی جدید اعلام شد طلا رکورد تاریخی ۴۱۰۰ دلاری را شکست پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ بازرس کل خراسان رضوی: عدم اتصال سامانه‌های تجاری به یکدیگر زمینه‌ساز فساد در واردات کالا‌های اساسی است برندگان جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۵ معرفی شدند: کارشناسانی که روی نقش فناوری در پیشبرد رشد اقتصادی کار کرده‌اند فرار مالیاتی زیرسایه‌ حساب‌های قرض‌الحسنه با گردش هزار میلیاردی  
سرخط خبرها

واردات خودرو در بلاتکلیفی | حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض

  • کد خبر: ۳۵۵۸۳۱
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۸
واردات خودرو در بلاتکلیفی | حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض
وضعیت فعلی واردات خودرو به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند، اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، واردات خودرو قرار بود ابزاری برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم باشد، اما امروز با تاخیر‌های چندماهه، تغییرات قیمتی ناگهانی، صف‌های طولانی تخصیص ارز و ابهامات قانونی، مشتریان بیشترین آسیب را می‌بینند. پرسش اساسی این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی واردات، چگونه از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند؟

در حال حاضر هزاران نفر در ماه‌های گذشته خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، اما اکنون با واقعیتی تلخ رو‌به‌رو هستند:

• تحویل‌های چندماهه و معوق

• تغییرات ناگهانی قیمت‌ها

• ابهامات قانونی و گمرکی

این وضعیت به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند، اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

کارشناسان بازار واردات خودرو را گرفتار سه مشکل می‌دانند:

۱. اختلال‌های مکرر سامانه جامع تجارت که روند ثبت سفارش‌ها را فلج کرده است.

۲. صف‌های طولانی تخصیص ارز؛ بسیاری از واردکنندگان هفته‌ها و حتی ماه‌ها در انتظار دریافت ارز هستند. این تأخیر مستقیم روی زمان ترخیص و قیمت تمام‌شده خودرو اثر گذاشته و مشتریان را در انتظار می‌گذارد.

۳. موانع و بوروکراسی گمرکی که فرآیند ترخیص خودرو‌ها را پیچیده و زمان‌بر کرده است.

البته وزارت صنعت در نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور خواستار ترخیص خودرو‌های وارداتی با تعرفه سال ۱۴۰۴ شده است. هدف این اقدام، کنترل قیمت خودرو‌های وارداتی و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف است.

با این حال، رویه فعلی گمرک همچنان بر تسهیل امور نیست و همین امر باعث افزایش قیمت خودرو‌ها شده است. وزیر صنعت تأکید کرده بود که بخش عمده خودرو‌های وارداتی با استفاده از سپرده‌های ارزی خارجی ثبت سفارش شده و ترخیص آنها طبق تعرفه جدید می‌تواند از افزایش چند برابری قیمت‌ها جلوگیری کند، اما وضعیت بازار و روند کند تحویل خودرو‌ها به مشتریان حکایت از اوضاع بهم ریخته وضعیت خودرو‌های وارداتی دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌عنوان متولی اصلی واردات خودرو، می‌تواند:

۱-سامانه جامع تجارت را پایدار و شفاف نگه دارد.

۲-تخصیص ارز را تسریع کند و صف‌های طولانی را حذف نماید.

۳-فرآیند‌های گمرکی را هماهنگ و به‌روز نماید.

۴-تعرفه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که حقوق مردم رعایت شود و قیمت خودرو‌های وارداتی کنترل شود.

اما واقعیت امروز نشان می‌دهد که وزارتخانه هنوز نتوانسته گره اصلی مشکلات را باز کند و مردم قربانی تصمیمات پراکنده و ناهماهنگ شده‌اند.

واردات خودرو که باید آرامش‌بخش بازار باشد، اکنون به معضلی مضاعف تبدیل شده است. اما پرسش اساسی اینجاست آیا اراده واقعی برای ساماندهی واردات خودرو وجود دارد؟ چگونه حقوق مصرف‌کنندگان در شرایط فعلی تضمین خواهد شد؟

تا زمانی که پاسخ‌های روشنی ارائه نشود، مشتریان همچنان نخستین قربانی آشفتگی در واردات خودرو خواهند بود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->