۳ میلیارد دلار با تخفیف در مرکز مبادله ایران پیش فروش شد پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس برای فردا (چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۱ مگاوات نیروگاه خورشیدی کارخانه سیمان زاوه تربت با حضور استاندار خراسان رضوی (یکم مهر ۱۴۰۴) افزایش چراغ خاموش قیمت دارو همزمان با آغاز پاییز قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم مهر ۱۴۰۴) | تویوتا کرولا ۳ میلیاردی شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (یکم مهر ۱۴۰۴) | رشد ۲۵ میلیونی پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشهد محور اصلی توسعه مصرف آرد کامل در خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی: برق خورشیدی راه نجات محصولات کشاورزی است تامین سوخت؛ شرط زمستان بدون خاموشی قیمت نان کامل سنتی ۴۰ درصد و ماشینی ۳۰ درصد بالاتر از نان معمولی تعیین شد فعالیت ۵۰ نانوایی مشهد در تولید نان کامل | استاندارد سبوس‌گیری نان کامل چه میزان است؟ روز نفس‌گیر بورس | رفت و برگشت بازار سهام و پایان مثبت بورس (یکم مهر ۱۴۰۴) کوچک‌ترین سکه پارسیان چقدر قیمت دارد؟ (یکم مهر ۱۴۰۴) + جدول افزایش قیمت تخم‌مرغ در مشهد | مرغ تازه در مشهد کیلویی چند؟ + جدول (یکم مهر ۱۴۰۴) سهام عدالت به جاماندگان سال آینده پرداخت می‌شود؟ ساعت کار طلافروشی‌ها در مشهد تغییر کرد توقف کامل خاموشی‌های بخش خانگی در تمام کشور از امروز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید (یکم مهرماه ۱۴۰۴) افت محسوس قیمت طلا در مشهد | سکه کانال ۱۰۰ میلیون تومان را از دست داد (یکم مهر ۱۴۰۴) ویلای متهم ردیف اول فساد چای دبش، گران‌تر از ویلای مسی، رونالدو و املاک لوکس در ایران + اینفوگرافیک تصویب دستورالعمل بسته مدیریت بازار اجاره در شورای مسکن کاهش قیمت دلار ادامه یافت | دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (یکم مهر ۱۴۰۴) نامه کارگران به وزیر کار: قرارداد‌های کوتاه مدت کارگران حذف شود آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (یکم مهر ۱۴۰۴) | ورود انار با قیمت نجومی به بازار پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودرو‌های داخلی و وارداتی کدام‌اند؟ | کارشناسان خودرو پاسخ می‌دهند خاموشی‌‌ها در تهران به پایان رسید (یکم مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

واردات خودرو در بلاتکلیفی | حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض

  • کد خبر: ۳۵۵۸۳۱
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۸
واردات خودرو در بلاتکلیفی | حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض
وضعیت فعلی واردات خودرو به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند، اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، واردات خودرو قرار بود ابزاری برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم باشد، اما امروز با تاخیر‌های چندماهه، تغییرات قیمتی ناگهانی، صف‌های طولانی تخصیص ارز و ابهامات قانونی، مشتریان بیشترین آسیب را می‌بینند. پرسش اساسی این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی واردات، چگونه از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند؟

در حال حاضر هزاران نفر در ماه‌های گذشته خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، اما اکنون با واقعیتی تلخ رو‌به‌رو هستند:

• تحویل‌های چندماهه و معوق

• تغییرات ناگهانی قیمت‌ها

• ابهامات قانونی و گمرکی

این وضعیت به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند، اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

کارشناسان بازار واردات خودرو را گرفتار سه مشکل می‌دانند:

۱. اختلال‌های مکرر سامانه جامع تجارت که روند ثبت سفارش‌ها را فلج کرده است.

۲. صف‌های طولانی تخصیص ارز؛ بسیاری از واردکنندگان هفته‌ها و حتی ماه‌ها در انتظار دریافت ارز هستند. این تأخیر مستقیم روی زمان ترخیص و قیمت تمام‌شده خودرو اثر گذاشته و مشتریان را در انتظار می‌گذارد.

۳. موانع و بوروکراسی گمرکی که فرآیند ترخیص خودرو‌ها را پیچیده و زمان‌بر کرده است.

البته وزارت صنعت در نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور خواستار ترخیص خودرو‌های وارداتی با تعرفه سال ۱۴۰۴ شده است. هدف این اقدام، کنترل قیمت خودرو‌های وارداتی و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف است.

با این حال، رویه فعلی گمرک همچنان بر تسهیل امور نیست و همین امر باعث افزایش قیمت خودرو‌ها شده است. وزیر صنعت تأکید کرده بود که بخش عمده خودرو‌های وارداتی با استفاده از سپرده‌های ارزی خارجی ثبت سفارش شده و ترخیص آنها طبق تعرفه جدید می‌تواند از افزایش چند برابری قیمت‌ها جلوگیری کند، اما وضعیت بازار و روند کند تحویل خودرو‌ها به مشتریان حکایت از اوضاع بهم ریخته وضعیت خودرو‌های وارداتی دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌عنوان متولی اصلی واردات خودرو، می‌تواند:

۱-سامانه جامع تجارت را پایدار و شفاف نگه دارد.

۲-تخصیص ارز را تسریع کند و صف‌های طولانی را حذف نماید.

۳-فرآیند‌های گمرکی را هماهنگ و به‌روز نماید.

۴-تعرفه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که حقوق مردم رعایت شود و قیمت خودرو‌های وارداتی کنترل شود.

اما واقعیت امروز نشان می‌دهد که وزارتخانه هنوز نتوانسته گره اصلی مشکلات را باز کند و مردم قربانی تصمیمات پراکنده و ناهماهنگ شده‌اند.

واردات خودرو که باید آرامش‌بخش بازار باشد، اکنون به معضلی مضاعف تبدیل شده است. اما پرسش اساسی اینجاست آیا اراده واقعی برای ساماندهی واردات خودرو وجود دارد؟ چگونه حقوق مصرف‌کنندگان در شرایط فعلی تضمین خواهد شد؟

تا زمانی که پاسخ‌های روشنی ارائه نشود، مشتریان همچنان نخستین قربانی آشفتگی در واردات خودرو خواهند بود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->